Automobilismul este strâns legat de o bună bucată de istoria Bucureștiului. Dacă confruntați istoria cu felul în care autovehiculele au acaparat străzile capitalei de-a lungul anilor veți observa o creștere rapidă în ceea ce privește numărul de proprietari de automobile. Mașinile erau odată o apariție inedită, simbolul bogăției și al boierimii. Nu orice bucureștean își putea permite să achiziționeze un automobil, așa că, la început mașina a fost un lux. Însă, încet dar sigur, automobilul și-a croit un loc privilegiat în stilul de viață al locuitorilor capitalei. Pentru a trata cum se cuvine un subiect bogat, cum este automobilismul în București, Muzeul Municipiului București a organizat, în parteneriat cu Retromobil Club România, expoziția Pionierii automobilismului în București.
Pe gardul muzeului a fost montat un banner lung ce cuprinde zeci de fotografii document, care ilustrează automobile de colecție și primele autovehicule care au putut fi văzute pe străzile Bucureștiului. Primele mașini cu sistem de propulsie autonomă din România au fost fabricate la Garner-Serpollet. Ele dispuneau de motoare cu aburi și au circulat pentru prima dată în București în anul 1895.
O filă de istorie importantă ne spune că înregistrarea primului autovehicul la Serviciul Circulației din București s-a petrecut în anul 1900. Mașina avea un motor cu ardere internă și era fabricată în Liege. Proprietarul autovehiculului era deținătorul Morii lui Assan. În 1936, în cartierul bucureștean Floreasca își începea activitatea prima fabrică Ford din Europa de Est. În urmă cu aproape doi ani, am publicat câteva detalii interesante legate de acest subiect, cu ocazia unui concurs organizat de noi la acea vreme: „O fabrică de mașini, în București”.
„Inițiativa acestei expoziții de fotografie a aparținut atât Retromobil București cât și Muzeului Municipiului București – Palatul Suțu. Este despre automobilismul din București la începutul secolului trecut, practic pionierii automobilismului în acest oraș și în România, de fapt. Fotografiile prezentate fac parte din arhive private ale colecționarilor și ale Retromobil Clubului București. Intenția este de a sufla praful de pe aceste povești minunate din anii ’30 și de a reuși să mai prindem în viață oameni care i-au cunoscut pe inginerii care au construit aceste frumoase automobile”, a declarat Bogdan Coconoiu, președintele Retromobil Clubul România.
Pe lângă fotografiile expuse, la vernisaj au fost prezente și câteva automobile de epocă din anii ’20, ’30 și ’40. Pentru a completa galeria mașinilor de epocă, a fost prezentă și o Dacia 1300, veche de peste 25 de ani.
Expoziția „Pionierii automobilismului în București” vă așteaptă pe gardul Muzeului Municipiului București până pe 20 septembrie. Puteți admira fotografiile, gratuit, de pe trotuarul din fața palatului de la Universitate.