Din edițiile trecute
Evenimentul de cultura urbană Street Delivery este un proiect pentru oameni, arhitectură și oraș, demarat de Ordinul Arhitecților din România și Fundația Cărturești în 2006. Prin aducerea evenimentelor de urbanism, arhitectură și arte în spațiul public al străzii Arthur Verona din București, Street Delivery își propune să recupereze peisajul urban de către pietoni și comunitate, prin crearea unui traseu cultural pietonal ce leagă Grădina Cișmigiu de Grădina Icoanei. Teritoriul pietonal Verona oferă astfel o stradă cu memorie urbană care adună an de an intervenții, soluții practice și emoții ale participanților la exercițiul responsabil de locuire alternativă propus de Street Delivery.
La ediția Street Delivery din 2012 bucureștenii au oferit un exercițiu de bună vecinătate în cartier, oraș și spațiul public, încercând să arate cum putem crește calitatea vieții și folosi orașul prin învecinare, comunicare, respect, colaborare; cum putem crește calitatea locuirii prin arhitectură și calitatea spațiului public – un loc al întâlnirilor, în egală măsura al naturii și al oamenilor; cum putem inspira și alte comunități din alte orașe cu probleme similare, arătându-le cât de multă bucurie pot oferi oamenii folosind strada, curțile, grădinile, arhitectura. Tot atunci s-au adus în dezbatere publică, în plină stradă, probleme generate de urbanismul bucureștean de tranziție.
Ca o continuare firească, ediția din 2013 a pornit de la faptul că locuitorii au dreptul la arhitectură și peisaj, la fel cum au dreptul la sănătate și justiție (Declarația de la Cluj – OAR 2008). De aceea, Street Delivery 2013 și-a propus un exercițiu de locuire de calitate prin patrimoniu și arhitectură de calitate, înțelese ca resurse ale orașului.
Street Delivery 2014 are ca tematică „societatea mobilă”. Societatea civilă, care se ocupă de probleme civice, de patrimoniu, ecologie, dezvoltare și mobilitate urbană, prin proiectele concepute pentru Street Delivery, militează prin dezbatere și dialog pentru un București prietenos și responsabil cu toți locuitorii săi.
Cum a început
În 2004 îi luam un interviu arhitectului Șerban Sturdza (rubrica „Noi și orașul“ coordonată de Mariana Celac, Secolul 21 5-10 (2004):387-397) în care puneam la cale și testam primele idei despre ceea ce cunoaștem acum ca Verona Street Delivery în cartierul Pitar Moș ‒ Icoanei din București. Eveniment, fenomen sau festival, Street Delivery s-a conturat încă de la început ca o manifestare solidară și, de multe ori, spontană, a comunității din zonă pentru a-și cere dreptul la o locuire firească a spațiului public. Un spațiu de calitate, gândit pentru oameni.
La vremea respectivă, Șerban Sturdza și echipa sa creaseră deja un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) care promova un traseu verde, cultural și pietonal între Grădina Cișmigiu și Grădina Icoanei, într-o zonă cu monumente de arhitectură și cu o puternică identitate a țesutului urban de sec. XIX. Un arhitect inimos și cu viziune și o mână de prieteni din cartier, cu multe idei și dorință de schimbare, au bătut din ușă-n ușă și au convins riveranii că o comunitate poate acționa solidar, prin voluntariat, în folosul propriu. În timp, s-a dovedit că acest demers a fost un impuls și pentru dezvoltarea comerțului în cartier.
Cum a crescut
Consultarea publică și voința riveranilor (Ordinul Arhitecților din România, Librăria Cărturești etc.) de a promova și aplica acest PUZ (abandonat și ignorant de oficialități între timp) au generat fenomenul anual de cultură urbană, cunoscut sub numele de Street Delivery. Timp de trei zile, str. Pictor Verona devine pietonală și este locuită în mod creativ, prin expoziții și conferințe de arhitectură, artă și peisagistică, ateliere diverse pentru copii, sport în aer liber, vizitarea de monumente istorice, tururi ghidate prin cartier, crearea de mobilier pentru spațiul public, ore de lectură, concerte de muzică live, proiecții de filme și multe altele. Ea este transformată dintr-un spațiu rezidual amorf, cu trotuare stăpânite de mașini și vegetație îngropată în asfalt, într-un loc cu identitate comunitară, o oază urbană.
O direcție care a început să se contureze puternic la Street Delivery încă din 2006 este aducerea în dezbatere publică, în plină stradă, a unor subiecte fierbinți pentru calitatea vieții în București – amenajarea de piste pentru biciclete, haosul urbanistic, distrugeri și demolări masive și brutale de zone cu tradiție și spații verzi în numele unei modernizări prost înțelese care nu ține seama de nevoile reale ale locuitorilor. De exemplu, în 2011, comunitatea Street Delivery a reacționat activ, creativ și responsabil „livrând” bucureștenilor nu numai proiecte de arhitectură specifice, dar și o excelentă intervenție critică a grafferilor pe calcanul-reper de pe strada Arthur Verona, colț cu str. Pitar Moș. Iar în 2013, cauza cu impact național asumată de Street Delivery și grafferi a fost cea a Roșiei Montane.
Principiile care stau anual la baza intervenției în spațiul public prin Street Delivery sunt soluționarea de nevoi specifice locuitorilor, accesibilitate pentru trecător, low cost, continuitatea și durabilitatea proiectului. Ele servesc unor nevoi diverse: voința riveranilor de a crește calitatea vieții în cartier prin forțe proprii (dacă autoritatea publică nu are inițiativă sau viziune), gradul de frustrare constatat al trecătorului care nu-și poate satisface nevoi simple (traversare pietonală sau cu bicicleta, odihnă, așteptare) și dorința de a arăta administrației că se pot face lucruri utile cu voință și eficiență bottom-up, încercând să schimbăm optica politicilor publice.
Traseul cultural pietonal, în acord cu politicile publice urbane la nivel european, și-a manifestat durabilitatea timp de nouă ani, demonstrând că oricine se poate implica și poate schimba în mod responsabil calitatea vieții și a locuirii.
De-a lungul celor nouă ani de când funcționează, Street Delivery a reunit sub umbrela sa instituții private și de interes public, ONG-uri, personalități din diverse domenii artistice și mulți voluntari având în comun demersul de valorificare a spațiului public în interesul comunității. Iar prin viziunea și strădania Fundației Cărturești, principiile traseului cultural pietonal și Street Delivery sunt promovate și implementate anual la Timișoara și Iași, în paralel cu festivalul de la București. Street Delivery a devenit o mișcare civică pentru dreptul cetățenilor la arhitectură, patrimoniu, spațiu public și locuire de calitate.
Câteva rațiuni
Rolul evenimentului urban Street Delivery este de a crea un cadru public pentru evenimente socio-culturale ca o schiță a traseului cultural final.
Studiul urbanistic și-a propus să devolte o strategie de regenerare pentru perimetrul urban generat de strada Verona din București, pornind de la zestrea sa istorică, comunitară și culturală, să reglementeze regimul de construcție, de ocupare a terenurilor și tratarea spațiului urban deschis (străzi, pavimente, scuaruri, plantații, mobilier urban, instalații de artă). Spațiul public rezultat este unul semnificativ pentru oameni, spre deosebire de spațiul actual neamenajat, aproape inexistent, redus și obturat de mașinile parcate pe trotuare.
Spațiile publice și semipublice cu caracter de reper vizate de acest traseu bucureștean sunt numeroase și alcătuiesc imagini de o remarcabilă diversitate. De la est la vest se remarcă Școala Centrală (monument istoric de primă importanță), Sala Toma Caragiu a Teatrului Bulandra, masivul plantat format de Grădina Icoanei și grădina Casei Universitarilor, Biserica Anglicană, rectoratul Facultății de Medicină – casa Turnescu (monument istoric), Biserica Pitar Moș, Centrul de Limbi Arabice, sediul Ordinului Arhitecților din România – spațiu de conferințe și expoziții în Casa Ion Mincu (monument istoric), clădirea fostului pension de fete Sfânta Maria, Librăria Cărturești în casa Dimitrie Sturdza (monument istoric), Cinema Patria (în imobilul ARO – monument istoric). Traversând bulevardul regăsim același țesut presărat cu obiective de interes public, unele dintre ele punând în valoare exemple prețioase de arhitectură din sec. XIX. O semnificație specială pentru zonă este atribuită prezenței arborilor și grădinilor, fie că este vorba de parcele plantate, cu vizibilitate spre spațiul public, grădini urbane asamblate (Grădina Icoanei/Casa Universitarilor) sau plantații valoroase de aliniament (zona blocurilor Eva/ONT).
Pentru creșterea mobilității urbane, Street Delivery 2013 a activat spațiul public din proximitatea magazinului Eva, efectuând „saltul pietonal” conceptual și fizic peste bd. Magheru, ca parte a traseului inițial. Iar Street Delivery 2014 aduce spre activare noi spații publice din traseul pietonal Grădina Cișmigiu – Grădina Icoanei: str. Sf. Constantin nr. 32, unde se află noul sediu al OAR Filiala București, și Piața George Enescu.
Câteva proiecții recomandate la ediția 2014
București, unde ești?, de Vlad Petri (România, 80 minute, DCP)
Ce au în comun un fost ofițer de poliție, un dresor de câini, fondatorul unui partid politic și protestatarii anti-guvern? Cu toții s-au întâlnit pe străzile Bucureștiului la 23 de ani de la Revoluție, hotărâți să recucerească spațiul public. Vlad Petri le urmărește poveștile pentru o perioadă de 1 an, din primele zile ale protestelor până în zilele referendumului împotriva președintelui. Acesta nu e un film didactic despre un eveniment politic, ci mai degrabă un portret intim, personal, despre oameni și poveștile lor din stradă. Un film despre o lume confuză, aflată într-o continuă tranziție între un trecut comunist și un viitor incert.
Tururi virtuale prin clădiri de patrimoniu
Fundația Pro Patrimonio dorește să aducă în atenția publicului larg (și nu numai a celui de specialitate) patru proiecții video și foto ce au ca subiect patru obiecte de arhitectură din categorii diferite, care vor fi prezentate prin intermediul unor tururi virtuale interactive și extrem de bine documentate. Cele patru proiecții vor prezenta: patrimoniul arhitectural de lemn – biserica de lemn din Urși, jud. Vâlcea și proiectul de restaurare al acesteia (imaginile făcând parte din etapa de documentare a șantierului din vara anului 2013); patrimoniul arhitectural eclectic – Casa Monteoru, Calea Victoriei asupra căreia și-a pus amprenta arhitectul Ion Mincu, și pe care o va prezenta arhitectul Șerban Sturdza; patrimoniul industrial – o hală a fostei uzine Malaxa, actuală Republica, lucrare a arhitectului Horia Creangă; arhitectura contemporană – casa Carol Knappe 10, pe care o va prezenta unul din autorii proiectului.
Proiectul „Tururi virtuale prin clădiri de patrimoniu” propune un filtru de imagini și concepte care să ofere o perspectivă diferită în percepția obiectului de arhitectură, și în special a patrimoniului construit, dezvăluind fațete ascunse ale acestui obiect aflat în ipostaze diferite: de la ruină, la restaurare sau concept nou.