Pași timizi pentru un dialog cu bucureștenii

12 noiembrie 2013
Silvia Boeriu, CeRe - Centrul de Resurse pentru participare publică
După mai mult de un an de campanie, doi consilieri generali, reprezentând PNL și PD-L, au promis pași concreți pentru a crește transparența activității Consiliului General al Muncipiului București (CGMB).

În 24 septembrie 2013, cu ocazia Săptămânii Participării Cetățenești, Centrul de Resurse pentru participare publică (CeRe) a organizat un atelier de lucru pe tema comunicării aleși – alegători. Alături de 11 organizații neguvernamentale și grupuri civice, au venit și reprezentanți ai grupului Partidului Național Liberal – Gabriel Tănase, ai Partidului Democrat Liberal – Silviu Văduva și ai Primăriei Municipiului București – Gabi Florea, șef Serviciu Transparență Decizională. Din partea grupului PSD nu a venit nici un reprezentant, deși au fost invitați și am încercat în mod repetat contactarea lor.

Atelierul de lucru pe tema comunicării aleși – alegători. Deși au fost invitate toate grupurile politice care au membrii în Consiliul General al Municipiului București, au dat curs invitației CeRe numai reprezentanții grupului Partidului Național Liberal, prin domnul Gabriel Tănase, cei ai Partidului Democrat Liberal, prin domnul Silviu Văduva, și Primăria Municipiului București, prin doamna Gabi Florea, șef Serviciu Transparență Decizională.

Atelierul de lucru pe tema comunicării aleși – alegători. Deși au fost invitate toate grupurile politice care au membrii în Consiliul General al Municipiului București, au dat curs invitației CeRe numai reprezentanții grupului Partidului Național Liberal, prin domnul Gabriel Tănase, cei ai Partidului Democrat Liberal, prin domnul Silviu Văduva, și Primăria Municipiului București, prin doamna Gabi Florea, șef Serviciu Transparență Decizională.

Silviu Vaduva

Discuțiile s-au concentrat pe lista de cerințe detaliată de CeRe: publicarea datelor de contact și a orarului de audiență ale consilierilor, asigurarea accesului în sala de ședințe a consiliului pentru cetățeni, publicarea din timp a proiectelor de hotărâre, publicarea programului anual de investiții pentru București. Cerințele au ca scop o funcționare transparentă a Consiliului și a Primăriei Generale, precum și implicarea cetățenilor în luarea deciziilor la nivel de capitală.

Referitor la datele de contact și programul de audiență, reprezentanții ambelor partide și-au asumat sarcina de a le face publice.

În privința accesului în sală, Silviu Văduva (PDL) a pledat pentru organizarea ședințelor într-o altă locație – Cercul Militar Național, un teatru sau chiar Circul. Gabriel Tănase (PNL) a argumentat necesitatea de a avea la îndemână aparatul Primăriei pe parcursul unei ședințe, dar a fost deschis la ideea de a reamenaja sala astfel încât să încapă și un număr de 10-20 de cetățeni până la revenirea în sediul vechi, care are o sală încăpătoare.

În ceea ce privește publicarea pe site-ul primăriei a proiectelor de hotărâre care urmează să fie dezbătute în cadrul ședințelor de consiliu, consilierii generali au arătat că nici ei nu primesc documentele la timp. Cu scuza „nu am avut oameni care să pregătească actele din timp“ și sub presiunea lui „să nu blocăm mersul orașului“, consilierii primesc adesea proiecte cu 2-3 zile înainte de ședință, convoacă de pe o zi pe alta comisiile și examinează rapid sute de pagini. O propunere înaintată de participanți a fost ca acele proiecte care nu respectă termenele legale să nu mai fie supuse votului de către consilieri. Această soluție a fost deja aplicată de mai multe ori de consilierii generali, au arătat Tănase și Văduva.

Am discutat și despre nevoia de a traduce documentațiile de urbanism pe înțelesul cetățenilor – de pildă prezentarea unor desene, a volumetriei, ca parte a documentației supuse consultării publice (aceasta nu este în prezent o obligație legală). De asemenea, planșele care sunt și acum legal necesare obținerii unui PUZ să fie disponibile pentru consultare online. Explorând pagina Primăriei, am constatat că planșele prezentate sunt ilizibile și nu permit înțelegerea proiectului. Impedimentul major indicat de reprezentanții autorităților este lipsa unui scaner adecvat.

În urma întâlnirii de lucru cu cetățenii și ONG-urile pe tema transparenței decizionale la nivelul primăriei, cei doi consilieri generali și-au respectat o parte din promisiuni.

Ce au promis consilierii în cadrul atelierului de lucru organizat de CeRe:

  • Vor face publice pe site-ul Primăriei București datele de contact (e-mail și telefon) și programul de audiență ale consilierilor generali din PNL, respectiv PD-L, în termen de o lună.
  • Vor lua cuvântul în cadrul ședinței Consiliului General și vor face demersurile necesare către aparatul tehnic al Primăriei, pentru ca votul nominal al fiecărui consilier să fie înregistrat și consemnat în procesul verbal.
  • Gabriel Tănase (PNL) va solicita o rearanjare a sălii de ședințe a consiliului, care să permită introducerea unui număr suplimentar de scaune în sală, pentru cetățeni.
Implică-te și tu în campanie, să-i facem și pe ceilalți consilieri generali să-și asume cu adevărat responsabilitățile pe care le au față de cetățeni – adoptă un consilier!
Detalii pe www.NuAsteptaSuperEroi.ro

Silviu Văduva, Consilier General și lider al grupului PD-L, a trimis către CeRe detaliile de contact ale tuturor consilierilor generali din partidul pe care îl reprezintă. Și Gabriel Tănase, consilier general și reprezentant al grupului PNL a demonstrat deschidere pentru o relație mai transparență cu bucureștenii, luând cuvântul în cadrul ședinței Consiliului General care a avut loc două zile mai târziu, în 26 septembrie, și înaintând o serie de cerințe către primărie, în calitate de executiv.

CeRe, alături de Agenția de Monitorizare a Presei Active Watch, Funky Citizens și alte grupuri civice și organizații neguvernamentale, va sta cu ochii pe activitatea consilierilor din Primăria Generală și a Primarului General și în perioada următoare.

Intră pe site-ul campaniei să vezi noutăți despre proiecte referitoare la orașul tău și acțiuni menite să îi responsabilizeze pe aleșii de la primărie să-și facă mai bine treaba.

Care au fost cerințele rostite în plenul ședinței de Consiliu de către Gabriel Tănase, în numele PNL și PC, și adresate executivului:

  • Introducerea pe site-ul Primăriei a datelor de contact și orarului de audiențe ale consilierilor PNL-PC, cu invitația ca și alte grupuri să facă același lucru.
  • Identificarea unei soluții necostisitoare de înregistrare a voturilor, astfel încât în procesul verbal să fie specificat cum a votat fiecare consilier.
  • Identificarea unei variante de reamenajare a sălii de ședințe, astfel încât să permită accesul măcar pentru 10, 15 sau 20 de cetățeni.
  • Linkuri funcționale pe site la proiectele de hotârâre, odată cu afișarea ordinei de zi a ședințelor – o cerință care a mai fost făcută.
  • Să se acorde 30 de minute de intervenții tuturor cetățenilor care doresc să ia cuvântul, la începutul ședinței.
  • Publicarea înregistrările video ale ședințelor pe site-ul Primăriei Municipiului București, în termen de 3 zile lucrătoare de la ședință.
  • Publicarea tuturor dispozițiilor date de Primarul General.
Foto: CeRe

Adaugă un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi publicată. (*) - câmpuri obligatorii

*

Vreau să primesc notificări prin e-mail când apar comentarii noi.
Dacă doriți să primiți notificări fără a scrie acum un comentariu, click aici.