Asociatia Salvati Bucurestiul, Asociatia Agentia de Monitorizare a Presei, Asociatia pentru Protectia si Documentarea Monumentelor si Patrimoniului din Romania Pro_Do_Mo și Fundatia Eco-Civica au depus plângere penală împotriva celor care au distrus Hala Matache.
În cursul nopții de 25 spre 26 martie, în jurul orei 23, au început lucrările de demolare a Halei Matache, monument istoric care a generat numeroase controverse în ultimii ani între Primăria Municipiului București și societatea civilă.
Contactat telefonic de „Bună dimineața, București”, dl. Nicușor Dan, președintele Asociației Salvați Bucureștiul, a declarat:
„Atât autorizația emisă de Primăria Municipiului București, cât și avizele Direcției de Cultură a Municipiului București și al Ministerului Culturii, sunt ilegale, chiar penale, deoarece legea 422/ 2001 a monumentelor istorice, ca și Convenția de la Granada, ratificată prin Legea 157/ 1997, menționează că un monument istoric nu poate fi mutat decât în condiții extreme, de exemplu în cazul unor catastrofe naturale, și doar pentru binele monumentului, nu pentru a face loc unei șosele, cum este cazul acum. De asemenea, mutarea este ilegală, atâta vreme cât nu există un PUZ valabil.”
Redăm în continuare conținutul plângerii penale:
Catre PARCHETUL DE PE LANGA JUDECATORIA SECTORULUI 6
Obiect DEMOLARE IN CURS A UNUI MONUMENT ISTORIC – URGENT
DOMNULE PRIM-PROCUROR,
Subscrisele:
- Asociatia Salvati Bucurestiul, inregistrata în Registrul Special al Asociatiilor si Fundatiilor sub nr. 1030/A/2008, cu sediul ales pentru comunicarea corespondentei si a actelor de procedura in Bucuresti, Bd. Mihail Kogalniceanu nr. 10, corp A+B, et. 1, ap. 3D, sector 5, reprezentata de Nicusor-Daniel Dan, presedinte
- Asociatia Agentia de Monitorizare a Presei, cu sediul ales pentru comunicarea corespondentei in Calea Plevnei nr. 98, bloc 10C, parter, reprezentata de Mircea Valentin Toma, presedinte
- Asociatia pentru Protectia si Documentarea Monumentelor si Patrimoniului din Romania Pro_Do_Mo, cu sediul in str. Naum Rimniceanu nr. 2-4, et. 3, ap. 14, Bucuresti sector 1, inregistrata in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor sub nr. 8423/A/2009, reprezentata prin Presedinte Roxana Wring
- Fundatia Eco-Civica, cu sediul in Bd. Ferdinand nr. 141, bl. A, et. 3, ap. 25, Bucuresti sector 2, reprezentata de Angelo-Danut Trifu, Vice-presedinte
Va solicitam sa dispuneti:
I. Sistarea infractiunii flagrante in curs de distrugere a monumentului istoric Hala Matache Macelaru
II. Inceperea urmaririi penale impotriva numitilor:
- Sorin Mircea Oprescu, Primarul Municipiului Bucuresti, cu adresa profesionala la Primaria Municipiului Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 291-293, București sector 6
- Gheorghe Patrascu, Arhitectul Sef al Municipiului Bucuresti, cu adresa profesionala la Primaria Municipiului Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 291-293, București sector 6
- Tudor Toma, Secretarul General al Municipiului Bucuresti, cu adresa profesionala la Primaria Municipiului Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 291-293, București sector 6
- Daniel Constantin Barbu, Ministrul Culturii, cu adresa profesionala la Ministerul Culturii, Bulevardul Unirii nr. 22, Bucuresti sector 3
- Radu Boroianu, Secretar de Stat, Ministerul Culturii, cu adresa profesionala la Ministerul Culturii, Bulevardul Unirii nr. 22, Bucuresti sector 3
- Marius Damian, Director executiv, Directia pentru Cultura a Municipiului Bucuresti, cu adresa profesionala la Directia pentru Cultura a Municipiului Bucuresti, str. Sfantul Stefan nr. 3, Bucuresti sector 2
- celorlalte persoane care au semnat autorizatia de stramutare / mutare prin desfacere, avizul Ministerului Culturii, avizul Directiei pentru Cultura Bucuresti si documentatiile tehnice intocmite in vederea emiterii acestora
Pentru savarsirea infractiunilor de:
- distrugere a monumentului istoric Hala Matache Macelaru, prevazuta de art. 360 C. p.
- abuz in serviciu, prevazuta de art. 248 C. p.
Pentru urmatoarele motive:
A. Situatia de fapt
Imobilul Hala Matache Macelaru din Piata Haralambie Botescu nr. 10 este un monument istoric, inscris Lista Monumentelor istorice.
In noaptea de 25 / 26 martie 2013, o echipa de muncitori a inceput demolarea monumentului istoric prin indepartarea acoperisului. La solicitarea presei, Primaria Municipiului Bucuresti a emis in noaptea de 25/26 martie 2013 un comunicat de presa (anexa 1) care arata ca lucrarile se executa in baza unei autorizatii de dezmembrare emisa de Primaria Municipiului Bucuresti si in baza unor avize emise de Ministerul Culturii si de Directia pentru Cultura Bucuresti.
Conform comunicatului Primariei Municipiului Bucuresti, lucrarile de dezmembrare a monumentului au loc in vederea realizarii cu celeritate a obiectivului Dublarea Diametralei Nord – Sud.
Realizarea acestui obiectiv a fost reglementata de Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 151/2006 (anexa 2). Executarea acesteia a fost suspendata prin Sentinta civila nr. 2135/26.04.2011 a Tribunalului Cluj (anexa 3), mentinuta de Decizia civila nr. 4875/21.11.2011 a Curtii de Apel Cluj (anexa 4). Hotararea a fost anulata prin Sentinta civila a Tribunalului Cluj din 01.02.2013 pronuntata in dosarul 5256/117/2011 (anexa 5), prin urmare executarea Hotararii este suspendata in acest moment.
In baza Hotararii 151/2006 a fost emisa autorizatia de construire nr. 633/2010 (anexa 6), pentru construirea soselei pe portiunea mentionata. Autorizatia a fost executata partial. Executarea autorizatiei a fost suspendata a prin Sentinta civila nr. 2691/05.07.2011 a Tribunalului Bucuresti (anexa 7), mentinuta prin Decizia civila nr. 3333/12.12.2011 a Curtii de Apel Bucuresti (anexa 8). Anularea autorizatiei 633/2010 face obiectul dosarului 57459/3/2011 aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti (anexa 9). Prin urmare executarea autorizatiei este suspendata in acest moment.
B. Lucrarile de distrugere a monumentului istoric au loc in baza unor acte in mod flagrant ilegale
B1. Autorizatia si avizele au fost emise cu incalcarea Legii 422/2001, care conditioneaza stramutarea de cazuri extreme si de scopul protejarii monumentului
Imobilul Hala Matache Macelaru din Piata Haralambie Botescu nr. 10 este un monument istoric inscris cu codul B-II-m-B-18182 in Lista monumentelor istorice (anexa 10).
Articolul 4 alin. (10) al Legii 422/2001 prevede
(10) În condițiile legii, în vederea protejării monumentelor istorice se poate proceda, în cazuri extreme, la strămutarea acestora.
Articolul citat conditioneaza stramutarea monumentelor istorice de indeplinirea a doua conditii:
1) masura stramutarii sa fie luata in vederea protejarii monumentului
2) situarea intr-un caz extrem.
Niciuna din aceste conditii nu este indeplinita in cauza:
B1.1. Masura stramutarii nu este luata in vederea protejarii monumentului
Masura stramutarii nu este luata in vederea protejarii monumentului, ci in vederea eliberarii terenului pentru construirea unei sosele.
B1.2. Nu ne aflam intr-un caz extrem
Nu ne aflam intr-un caz extrem. Chiar daca admitem necesitatea soselei, aceasta poate fi construita, la aceeasi capacitate, cu pastrarea monumentului istoric. Dovezi in acest sens sunt constituite de
- comunicatul comun al Primariei Municipiului Bucuresti si al Ministerului Dezvoltarii din 2 august 2011 (anexa 11)
- avizul Ministerului Dezvoltarii nr. 17/2012 (anexa 12)
Comunicatul comun al Primariei Municipiului Bucuresti si ai Ministerului Dezvoltarii afirma fara echivoc
Referitor la Hala Matache au fost dispuse masuri de conservare si punere in siguranta pana la demararea unui proces de restaurare a monumentului istoric si au fost stabilite urmatoarele date de tema pentru intocmirea proiectului tehnic de infrastructura:
- pastrarea amplasamentului actual al Halei Matache
- pastrarea pozitiei caii de rulare pe partea de est a Halei, prin diminuarea nesemnificativa a benzilor de circulatie, cu respectarea profilului de 4 benzi auto + 2 benzi tramvai.
Avizul Ministerului Dezvoltarii nr. 17/2012 confirma aceasta solutie tehnica.
B2. Autorizatia si avizele au fost emise cu incalcarea Legii 157/1997 privind ratificarea Conventiei pentru protectia patrimoniului arhitectural al Europei
Articolul 5 al Legii 157/1997 privind ratificarea Conventiei pentru protectia patrimoniului arhitectural al Europei, adoptata la Granada la 3 octombrie 1985, prevede
Fiecare parte se angajeaza sa interzica deplasarea integrala sau a unei parti a unui monument protejat, în afara cazului în care salvarea materiala a acestuia ar necesita în mod imperativ deplasarea lui.
Asa cum am aratat in sectiunea precedenta, prin autorizarea lucrarilor in cauza nu se iau masuri pentru salvarea materiala a imobilului.
C. Autorizatia si avizele prevad de fapt demolarea monumentului istoric
C1. Nu este vorba de o stramutare, ci de o demolare si reconstruire
Termenul stramutare utilizat de lege semnifica stramutarea monumentului in ansamblul lui, nu si desfacerea monumentului in elemente componente si reasamblarea lor pe o alta locatie.
In cazul de fata nu avem nici macar o dezmembrare in parti componente. Nu se dezmembreaza decat acoperisul, iar structura de caramida se reconstruieste. Este vorba de o operatie de demolare si reconstruire. Se pierde astfel din substanta monumentului istoric prin inlocuirea unei parti a acestora cu materiale contemporane.
C2. Autorizatia si avizele nu prevad locul unde urmeaza sa fie reconstruit monumentul
Autorizatia si avizele nu prevad decat in mod ipotetic locul unde urmeaza sa fie reconstruit monumentul. Prin urmare, din punct de vedere juridic, autorizatia si avizele reprezinta doar demolarea monumentului istoric.
D. Autorizatia si avizele au fost emise cu incalcarea dispozitiilor judecatoresti
D1. Autorizatia si avizele au fost emise in baza unui act administrativ (Plan Urbanistic Zonal) a carui executare a fost suspendata
Autorizatia a fost emisa in vederea eliberarii terenului pentru realizarea investitiei Dublarea Diametralei Nord – Sud, prin umare in baza Planului Urbanistic Zonal emis prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 151/2006 (anexa 2).
Executarea acesteia a fost suspendata prin Sentinta civila nr. 2135/26.04.2011 a Tribunalului Cluj (anexa 3), mentinuta de Decizia civila nr. 4875/21.11.2011 a Curtii de Apel Cluj (anexa 4). Hotararea a fost anulata prin Sentinta civila a Tribunalului Cluj din 01.02.2013 pronuntata in dosarul 5256/117/2011 (anexa 5), prin urmare executarea Hotararii este suspendata in acest moment.
Protejarea monumentelor istorice a caror demolare era implicata de realizarea proiectului prevazut de Hotararea 151/2006 a fost unul dintre motivele retinute de Curtea de Apel Cluj in pronuntarea deciziei de suspendare.
D2. Autorizatia si avizele au fost emise in vederea realizarii unei autorizatii de construire a carei executare a fost suspendata
Executarea soselei prevazute de Hotararea 151/2006, pe tronsonul in cauza, a fost autorizata prin autorizatia de construire nr. 633/2010 (anexa 6). Executarea acesteia a fost suspendata a prin Sentinta civila nr. 2691/05.07.2011 a Tribunalului Bucuresti (anexa 7), mentinuta prin Decizia civila nr. 3333/12.12.2011 a Curtii de Apel Bucuresti (anexa 8). Anularea autorizatiei 633/2010 face obiectul dosarului 57459/3/2011 aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti (anexa 9). Prin urmare executarea autorizatiei este suspendata in acest moment.
Protejarea monumentelor istorice a caror demolare era implicata de executarea autorizatiei a fost unul dintre motivele retinute de Curtea de Apel Bucuresti in pronuntarea deciziei de suspendare.
E. In mod ilicit, numitul Radu Boroianu a incalcat Legea 422/2001 si regulamentul de functionare al Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice pentru emiterea avizului in cauza
Articolul 33 alin. (1) lit. j) a Legii 422/2001 prevede
Art. 33. – (1) Comisia Națională a Monumentelor Istorice are următoarele atribuții:
[...] j) propune avizul pentru documentațiile privind intervențiile asupra monumentelor istorice sau inscripționarea monumentelor istorice, având la bază texte avizate de organisme sau instituții științifice de specialitate;
Functionarea Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice este reglementata de Ordinul Ministrului Culturii si Cultelor nr. 2435/2006 (anexa 13).
Articolul 17 alin. (1) al Ordinului 2435/2006 prevede
Art. 17 (1) Membrii Comisiei își desfășoară activitatea în plen sau în cadrul secțiunilor de specialitate, pe baza unei ordini de zi propusă de către secretariatul Comisiei și făcută publică cu cel puțin 24 de ore înainte de desfășurarea ședinței de lucru.
In mod ilicit, numitul Radu Boroianu, folosindu-si in mod abuziv functia publica de Secretar de stat in Ministerul Culturii, a introdus subiectul stramutarii monumentului istoric Hala Matache pe ordinea de zi a Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice din 30 ianuarie 2013, fara ca membrii comisiei sa fi fost instiintati in prealabil.
Din acest motiv, mai multi membri ai Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice nu au fost prezenti la lucrarile Comisiei, nefiind in cunostinta de cauza de discutarea acestui subiect important.
F. Desi li s-a solicitat revocarea avizului, indicandu-li-se motivele de ilegalitate ale acestuia, numitii Daniel Constantin Barbu si Radu Boroianu nu l-au revocat, producand in mod voit distrugerea monumentului
Prin plangerile prealabile nr. 772/27.02.2013 (anexa 14) si 997/14.03.2013 (anexa 15), numitilor Daniel Constantin Barbu si Radu Boroianu li s-a solicitat revocarea avizului pe care il emisesera pentru demolarea si reconstruirea monumentului, indicandu-li-se motivele de ilegalitate ale acestuia.
Cu rea credinta, numitii nu au revocat avizul pe care il emisesera, producand in mod voit distrugerea monumentului.
G. Numitul Marius Damian a semnat avizul desi i se adusese la cunostinta ilegalitatea acestuia / nu a revocat avizul desi i s-a adus la cunostinta ilegalitatea acestuia
Nu avem cunostinta de data la care numitul Matrius Damian a semnat avizul pentru demolarea si reconstruirea monumentului.
In data de 15 martie 2013, prin plangerile prealabile nr. 469/15.03.2013 (anexa 16) si 470/15.03.2013 (anexa 17), numitului i-au fost comunicate motivele de ilegalitate prezentate in sectiunile B – E de mai sus.
Fie numitul Marius Damian a semnat avizul dupa data de 15 martie 2013, caz in care a facut-o constient de ilegalitatea pe care o savarseste, fie a facut-o inainte, caz in care este vinovat ca nu a revocat avizul pe care il emisese, producand in mod voit distrugerea monumentului.
H. Numitii Sorin Mircea Oprescu, Gheorghe Patrascu si Tudor Toma au semnat autorizatia desi i se adusese la cunostinta ilegalitatea acesteia
Prin plangerea prealabila nr. 1140078/27.02.2013 (anexa 18), numitilor Sorin Mircea Oprescu, Gheorghe Patrascu si Tudor Toma le-au fost comunicate motivele de ilegalitate B – D de mai sus.
Prin urmare, in momentul semnarii autorizatiei, numitii erau constienti de ilegalitatea acesteia, producand in mod voit prin semnarea acesteia distrugerea monumentului.
Pentru toate aceste motive va solicitam
- Sistarea infractiunii flagrante in curs de distrugere a monumentului istoric Hala Matache Macelaru
- Inceperea urmaririi penale impotriva numitilor Sorin Mircea Oprescu, Gheorghe Patrascu, Tudor Toma, Daniel Constantin Barbu, Radu Boroianu, Marius Damian si a celorlalte persoane care au semnat autorizatia de stramutare / mutare prin desfacere, avizul Ministerului Culturii, avizul Directiei pentru Cultura Bucuresti si documentatiile tehnice intocmite in vederea emiterii acestora, pentru savarsirea infractiunilor de distrugere a monumentului istoric Hala Matache Macelaru, prevazuta de art. 360 C. p. si abuz in serviciu, prevazuta de art. 248 C. p.
Anexam prezentei:
- Comunicatul de presa al Primariei Municipiului Bucuresti din 25 / 26 martie 2013
- Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 151/2006
- Sentinta civila nr. 2135/26.04.2011 a Tribunalului Cluj
- Decizia civila nr. 4875/21.11.2011 a Curtii de Apel Cluj
- Extras din site-ul Ecris cu Sentinta civila a Tribunalului Cluj din 01.02.2013 pronuntata in dosarul 5256/117/2011
- Autorizatia de construire nr. 633/2010
- Sentinta civila nr. 2691/05.07.2011 a Tribunalului Bucuresti
- Decizia civila nr. 3333/12.12.2011 a Curtii de Apel Bucuresti
- Extras din site-ul Ecris cu informatii despre dosarul 57459/3/2011
- Extras din Lista Monumentelor Istorice
- Comunicatul comun al Primariei Municipiului Bucuresti si al Ministerului Dezvoltarii din 02.08.2011
- Avizul Ministerului Dezvoltarii nr. 17/2012
- Ordinul Ministrului Culturii si Cultelor nr. 2435/2006
- Plangerea prealabila nr. 772/27.02.2013
- Plangerea prealabila nr. 997/14.03.2013
- Plangerea prealabila nr. 469/15.03.2013
- Plangerea prealabila nr. 470/15.03.2013
- Plangerea prealabila nr. 1140078/27.02.2013
Cu consideratie,
Asociatia Salvati Bucurestiul
prin Nicusor Daniel Dan, Presedinte
Asociatia Agentia de Monitorizare a Presei
prin Mircea Valentin Toma, presedinte
Asociatia pentru Protectia si Documentarea Monumentelor si Patrimoniului din Romania Pro_Do_Mo
prin Roxana Wring, presedinte
Fundatia Eco-Civica
prin Angelo-Danut Trifu, vice-presedinte